בכיר ב'פד': "לא להכריז על ניצחון; אנו בתקופה קריטית"

קווין ווארש, בכיר בפדרל ריזרב, מציע לא לנוח על זרי הדפנה וטוען כי ייתכן וה'פד' יצטרך להפסיק את תמיכתו בכלכלה עוד לפני שיתגלו סימנים לצמיחה מובהקת

ביקורת מבית? בכיר בפדרל ריזרב פרסם היום טור דעה בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" בו הוא אומר כי ייתכן וה'פד' יצטרך להפעיל את אסטרטגיית היציאה שלו מהשווקים עוד בטרם יתגלו סימנים ברורים לכך שהכלכלה האמריקנית יצאה מהמשבר. זאת, בניגוד להצהרות ה'פד' בתקופה האחרונה ובייחוד בהודעת הריבית האחרונה, לפיהן יש להמתין לצמיחה בת קיימא בטרם תופסק התמיכה בשווקים.

"כפי שאני וחבריי בוועדת השוק הפתוח של ה'פד' ציינו מוקדם יותר השבוע - הפעילות הכלכלית מתאוששת והמצב בשווקים הפיננסים משתפר", כותב קווין ווארש, בכיר ב'פד' המכהן גם כחבר בוועדת השוק הפתוח שמקבלת את החלטות הריבית. הוא מציין כי ציפיות האינפלציה יציבות ולפיכך אין צורך לחשוש מאינפלציה, אך גם שנתיים לאחר פרוץ המשבר ווארש מדגיש כי אסור לנוח על זרי הדפנה.

ווארש מדגיש כי "אין זה הזמן להכריז על ניצחון" על המשבר הכלכלי ומשתמש במטאפורה של אתלט אשר עבר דרך ארוכה ולאחר שעוצר לנוח מגלה שהוא למעשה משתתף בתריאתלון וכי דרך ארוכה עוד לפניו. "אנו בתקופת מעבר קריטית", כותב ווארש, "ולא ידוע כמה זמן היא תימשך".

עם זאת, ווארש מדגיש כי על ה'פד' לעקוב מקרוב אחר השווקים, שכן הם עשויים לספק איתותים מוקדמים לצמיחה הכלכלית וללחצים האינפלציוניים עוד לפני הקריאות המסורתיות של האינדיקטורים הכלכליים.

"קובעי המדיניות המוניטרית יצטרכו להתחיל בתהליך הנרמול עוד לפני שהצורך לכך ייראה בבהירות, וככל הנראה הם יצטרכו לעשות זאת באופן אגרסיבי יותר מהנהוג".

דבריו של ווארש מפתיעים בהחלט, שכן רק השבוע ה'פד' דווקא האריך את תמיכתו בשווקים באמצעות הארכת תוכנית רכישות האג"ח מגובות המשכנתאות עד מארס 2010, ובכך סיפק רמיזה לכך שלא יעלה את הריבית במשק לפחות עד חודש זה.